EEN DAGJE BIJ EEN KUNSTENAAR (Artist Journey)

Kunstenaars hebben zo hun eigen ding. Om te beginnen: hoe ziet een normale werkdag uit van een welbekende kunstenaar als Paul Chang? Begint hij te mediteren, kijkt hij een uur in de spiegel of slaapt hij nog een uur verder? Helaas, op geen van ze krijg ik antwoord ...


In ieder geval wijkt zijn ontbijt af van het normale. ‘s Morgens tegen 7u staat hij op, neemt een bad, poets zijn tanden en gaat naar beneden voor zijn ontbijt. Paul eet graag brood met Dutch cheese. Typische Srananman, want in de Verenigde Staten waar hij woont, is dit ongewoon. Amerikanen eten normaal geen Hollandse kaas maar American cheese.

Soms heeft hij een fruit erbij, maar net zoals met zijn brood houdt Paul het ook simpel met zijn drank. Daarin is Paul typisch Chinees: hij drinkt dan thee in plaats van koffie. “Gewone Engelse thee met melk en suiker hoor,” zegt hij. Koffie drinkt hij wel, maar dan in de middag. Zei ik niet dat kunstenaars iets unusual hebben?

Studietijd

Paul Chang’s levenslange prestaties en exposities op een rij omvatten samen de lengte van twee A-4. Als hij zijn brood kaas heeft doorgespoeld met thee, klimt hij weer de trap op voor zijn atelier. In 1963 deed hij precies hetzelfde om aan boord te komen van het KLM toestel naar Amsterdam. Dat was zijn eerste stap richting zijn artistieke carrière.


In Nederland was het pater Van de Drift die de Surinaamse studenten opving. “Hij bracht je dan onder bij een Hollandse gastgezin. Maar ik kon niet wennen. Alles was voor mij vreemd en het was koud. Later verhuisde ik naar een Indische familie die kamers verhuurde.”


Na 4 jaren Tilburg behaalde hij zijn akte voor tekenleraar. Om verder te gaan in de kunst verhuisde Paul naar Maastricht voor het Jan van Eyck Academie. Nu stikt het van de kunstacademies in Nederland, maar in die tijd hadden Maastricht en Amsterdam de twee grootste kunstacademies.

In zijn atelier

Hoe ziet Paul zijn werkruimte eruit? Ik kan me herinneren dat hij vroeger in zijn garage werkte. Nu heeft de man een ruimte vrijgemaakt op de gang naast zijn slaapkamer. In Amerika noemen ze het een loft. Hij zit, kijkt rond alsof de inspiraties aan de muren en plafond hangen en pakt opeens een schilderij vast alsof hij bezig is met een grote spiegel. Een oude schilderij staat hij bij te werken, op een andere dag start hij met een nieuwe en wordt het blote canvas bedekt met mooie kleuren.


Kunstenaars als Paul werken schijnbaar moeiteloos, maar zowel fysiek als geestelijk zijn ze wel intens bezig en kunnen uren doorgaan met het proces. Na vier uren kleuren mengen daalt hij weer de trap af, nu voor zijn lunch. Een karig belegd broodje of noedelsoep. Daarna houdt die man een korte siësta. In de avond zit hij achter de computer voor self promo op social media.


Overdag kan je Paul ook aantreffen in zijn groentetuin. Nu begrijp ik waarom hij mijn Whatsapp berichten soms slecht beantwoordt ...

Zijn stijl

“Op de academie waren deze stijlen hot, mijmert Paul. Hij noemt de Cobra van Karel Appel, het Impressionisme en het Fauvisme - een overgewaaide stijl uit Frankrijk met wilde kleuren. “Als student had ik een heleboel favorieten. Je gaat dan kopiëren, maar op gegeven moment laat je los en ontwikkel je je eigen stijl. Mijn stijl noem ik ‘Abstract Expressionism’ en mijn inspiratiebron is de natuur. Normaal schilder ik geen mensen en dieren."




Terug in Suriname in 1970 werkte Paul voor korte tijd als tekendocent. Hij is Chinees dus verbaast het me niet dat hij in de business ging. Paul werd één van de drie directeuren van Sun Rice NV in Nickerie. “Voor elf jaren. Een tijd van veel stress! Ik deed niets aan kunst; daarvoor was geen tijd meer.” In ‘86 verhuisde hij met zijn gezin naar Ft Lauderdale. Zes jaar later staat hij weer met verf te wapperen tegen een kale doek - alsof hij gisteren mee was gestopt. Zo te zien, sterft de kunst in je niet uit en blijft de creatieve geest tussen de oren doorleven. Kunstmaken is wat Paul Chang het beste doet. Elke dag - dag in, dag uit.



CHARLES CHANG


Meer weten over Paul Chang en zijn kunstwerken? Kijk op:


http://www.readytexartgallery.com/website/dept.asp?criteria=artist&searchitem=19&menuid=3&site=arts&page=1&ppp=60


https://www.saatchiart.com/account/artworks/855486


https://www.singulart.com/en/artist/paul-chang-1567




Popular posts from this blog

CHINESE IMMIGRANTEN TOEN EN NU

BATAVIA, EEN REIS OM PETRUS DONDERS

EI, BLOM EN BOTER (Company Journey)

MEDUN LEMAH, DE EERSTE STAP OP AARDE

TASTY = SMAAKVOL (Company Journey)