SURVIVAL MET JUISTE DRUK

Jammer dat we door de financiële malaise niet kunnen profiteren van de ingestorte wereldmarktprijs voor olie. In plaats van een daling merken we juist het omgekeerde bij de pomp. 



Een zuinigere auto kopen zal niet meteen gebeuren, maar economisch rijden, route beter plannen en niet voor alle wisje wasje meteen de autosleutels pakken, zijn enkele kleine maatregelen die je zelf kunt nemen. Een ander aandachtspunt is het contact van je voertuig met de weg.     

Vaak letten autobestuurders niet op de juiste luchtdruk van hun autobanden. Zijn ze te plat dan zal je auto meer verbranden en zullen je banden harder slijten door de hogere wrijving. Zijn ze te hard gepompt, dan kan deze onkunde de verwerkte draden in het rubber beschadigen. Te hard opgepompt wil ook zeggen minder grip op de weg en minder rijcomfort. 



Het ergste is wanneer je band scheuren vertoont omdat je te lang op een platte band hebt gereden. De juiste druk staat in het instructieboekje en ook aan de binnenkant van de deuropening aan de bestuurderszijde. Ga je met een volgeladen auto een lange trip maken, dan kan je het beste de banden wat harder oppompen. Dit staat ook aangegeven op de sticker. 

Hou altijd in gedachten dat hoe meer bochten je beschrijft, hoe meer brandstof je zal verbranden. 



Wanneer ik mee rijd met anderen, merk ik telkens dit verschijnsel. Van een afstand zie ik dat het verkeerslicht op rood springt, maar in plaats dat men de auto laat uitrollen, blijven ze nog gas geven. Kijken mensen niet ver genoeg voor zich uit wanneer ze rijden? Want nu ‘vliegen’ we allemaal naar voren door het abrupt stoppen. Zonde van comfort, brandstof, remmen, banden, veringen en stuurhuis. Hetzelfde gebeurt bij een drempel.




CHARLES CHANG

Popular posts from this blog

CHINESE IMMIGRANTEN TOEN EN NU

BATAVIA, EEN REIS OM PETRUS DONDERS

EI, BLOM EN BOTER (Company Journey)

DAG 1 - BAPAK SAPTO LAN KANCA TILIK NICKERIE

MEDUN LEMAH, DE EERSTE STAP OP AARDE