MEDUN LEMAH, DE EERSTE STAP OP AARDE

 

Na elke nieuwe generatie gaat een stukje van de culturele traditie verloren. Dit geldt dan ook voor de medun lemah bij de Javanen. Medun betekent 'omlaag zakken' en lemah wilt zeggen 'aarde'. Vroeger werd deze ceremonie gehouden wanneer een baby zeven maanden oud is geworden. Nu gebeurt dit nog sporadisch.

Medun lemah symboliseert de eerste stap op aarde, vandaar dat het buiten wordt gehouden. Guru pak Sapto Sopawiro is de ceremoniemeester, bijgestaan door dukun Soekarni 'Nini' Rachman. Ze leggen schoteltjes met jenang, een papje gemaakt van kleefrijst.

Zeven is het mystieke getal bij de Javanen. Vandaar dat er van alles zeven is. Ook de ladder, die is gemaakt van suikerriet, heeft 7 treden. En ja, dat klopt, baby Laura heeft een bekende opa. De familie is inheems-Javaans, vandaar dat Rene Artist graag ziet dat ook de Javaanse cultuur wordt behouden. 

Hieruit mag Laura straks iets grabbelen. 


Het grote moment breekt aan: Laura maakt symbolisch de eerste stappen op aarde. Met de voetjes raakt ze de jenangs aan, totdat ze bij de ladder komt. Pak Sapto legt uit: "Als mens word je in het begin gedragen door je moeder, maar nu is de tijd gekomen om zelf de aarde aan te raken. Een mens kan niet bestaan zonder dat hij of zij contact maakt met de aarde. Vandaar dat we de aarde moeten eren."

Laura haalt de finish, en nu alleen nog het klimmen. In de bekken met bloemenwater krijgt ze later een bad. 

Hijg, hijg! ... De ladder is lang niet zo hoog als de kathedraal, maar voor een baby zijn de zeven treden al zwaar genoeg. Gelukkig zijn papa en mama erbij om te helpen.

'Zak me, zak me!' zegt Laura. Maar om het compleet te doen, moet pak Sapto aan het eind nog een liedje zingen - in het diep Javaans.

Na de ladder volgt het 'grabbelen'. Dit vindt Laura toch leuker: kruipen op de grond! En wat ziet ze daar? De tampah of het traditioneel rond blad met de spullen erin. Let me have a look!

Laura begrijpt er niks van. Iedereen juicht wanneer ze van alle spullen juist het bankbiljetje pakt en ook bij de potlood klinkt de familie blij. Zal ze later een hoge studie behalen en goed verdienen?

Na alle drukte krijgt Laura een lekker bad van de lieve dukun.

Dan volgt als laatste het serieus onderdeel: de slametan of heilsmaaltijd. Deze is niet zo groot en uitgebreid en wordt soms among among genoemd. Voor deze gelegenheid volstaat het hiermee.  

Pak Sapto gaat in gebed en steekt een menyan of wierook aan. Daarna geeft hij uitleg over al de betekenissen van de rakitans of gerechten, zoals oorsprong van de mens, bevruchting, man en vrouw, de vier elementen van het leven, de zeven delen van de mens, en meer ... Een glas water met jasmijnbloemen is bestemd voor de Schepper, terwijl een trosje bacoven de geloofsovertuiging symboliseert, want elk mens heeft een geloof. Een schaal met marktspullen, de jajang pasar, staat symbool voor de jaartelling. Aan het eind zegt Sapto, terwijl hij gebaart naar al het eten op tafel: "Dit is een among among en is bestemd voor de beschermengel en voorouderverering."


EINDE


CHARLES CHANG 





  
 




  

 
 


 

Popular posts from this blog

CHINESE IMMIGRANTEN TOEN EN NU

BATAVIA, EEN REIS OM PETRUS DONDERS

EI, BLOM EN BOTER (Company Journey)

DAG 1 - BAPAK SAPTO LAN KANCA TILIK NICKERIE