MARIA, KONINGIN VAN DE WERELD


Heel vroeger hadden de mensen geen achternaam of familienaam maar werd je aangeduid met iets, bv een plaats, berg, beroep enz. In geval van Maria, moeder van Here Jezus, werd ze aangeduid als Maria van Nazareth, om geen vergissing te maken met een andere Maria. Zij is de ware koningin van de wereld en naar haar is deze kerk op Latour vernoemd. 

De eerste steenlegging was op 9 mei 1968 en in datzelfde jaar, op 22 december 1968, werd de kerk ingewijd. Kijkend naar de ruimte en het aantal zitbanken, dan geloof ik dat deze parochie vroeger veel leden had gekend. Het ontwerp en materiaal waarmee werd gebouwd, zijn nu outdated. Wat ook opvalt zijn de 2 vrijstaande speakers. In een buurt als Latour? ...

En dan de kruisweg aan de wanden. Wanneer je de Europese overdaad met relief gewend bent, dan kijk je wel even op van deze platte afbeeldingen in naïeve kunst met Surinaamse elementen op de achtergrond.


Desondanks heeft deze kerk zijn charme en bijzonderheden. Ten eerste de locatie: niet moeilijk te vinden. De hele Weg naar Latour stikt nu van de winkels, fastfood en barbeque stands waardoor het des temeer opvalt wanneer plotseling een kerk verrijst in het rijtje. Zowel gebouw als terrein zijn groot genoeg waardoor je moeilijk voorbij kan rijden zonder dat het opvalt.  



Bij binnenkomst valt het grote kruis boven het altaar meteen op. Creatief ontworpen met tegels. Kost veel minder dan een drie dimensionaal gietwerk. Wat verder opvalt, is het decor aan de rechtervleugel. Inheems vlechtwerk kunst. Kom je tegenwoordig nog weinig tegen. De pilaren zijn versierd met knap Marron houtsnijwerk. 


Volgens pater Ricardo Carvalho komen op de zondag ongeveer dertig gelovigen. Maar doordeweeks moet hij genoegen nemen met minder dan een dozijn. Ik schrik niet, want bij mij in de Braziliaanse kerk op noord is hetzelfde liedje. Brazilianen zijn gelovige mensen - hoor ik altijd - maar nu weet ik beter. Niet allemaal. 


Carvalho is Braziliaan, het verbaast mij dan niet dat de collecte op deze manier wordt gehouden. In de Braziliaanse kerk gaat men niet langs om de collecte op te halen, maar je moet zelf naar voren lopen om je bijdrage te stoppen in de collecte box. Wie dan blijft zitten ... En doe liever geen muntjes erin. Ik zwijg.

Op de donderdag houdt pater Ricardo het Maria Uurtje en op de vrijdag doet hij de Kruisweg. De eerste ken ik, de tweede moet ik nog meemaken. Het Maria Uurtje hebben de Braziliaanse priesters geïntroduceerd. Aan het eind word je gezegend met wijwater dat op je wordt gespat. In Belem, in de kerk van Perpetuo Socorro, krijg je een hele 'douche'.  
Normaal beginnen het Maria Uurtje en de Kruisweg om 19u, maar door de avondklok is deze verschoven naar 18u. De heilige mis op de zondag begint om 8u. Daarna haast de priester zich naar een andere parochie op Hanna's Lust. Vandaar het 'vroege' uur. 


Wat ben ik geschrokken van de afmeting. Nimmer zo groot gezien. Maria, Koningin van de Wereld  mag wat fleurig uitzien, maar aan heilig brood geen tekort. Voelt als extra zegen.


Maria als een creoolse vrouw. Creatief met tegels afgebeeld. Ik mis hier nog iets en dat is wat entourage eromheen. Dit zou dan de rechtervleugel compleet maken. 
Maria, Koningin van de Wereld is de moeite waard om een keer binnen te stappen. En wie weet, misschien volgen daarna nog meer bezoekjes. Voor Moeder Maria, nooit teveel.   






Popular posts from this blog

CHINESE IMMIGRANTEN TOEN EN NU

BATAVIA, EEN REIS OM PETRUS DONDERS

EI, BLOM EN BOTER (Company Journey)

DAG 1 - BAPAK SAPTO LAN KANCA TILIK NICKERIE

MEDUN LEMAH, DE EERSTE STAP OP AARDE